Ontdek de essentie van een (ondernemers) droomdoel!

Ontdek de essentie van een (ondernemers) droomdoel!

Ben jij een nuchtere Hollandse ondernemer, zo’n ‘no nonsens’ type, een echte aanpakker die niet van luchtkastelen bouwen houdt? Ik maak vaak mee dat ondernemers menen dan tijd investeren in dromen, visualiseren en doelen stellen iets is voor zwevers of Amerikanen. Maar het tegenovergestelde is waar! Laat mij je snel even meenemen in de essentie van doelen stellen.

 

Flip-over

In het boek “Het geheim van Bol.com” schrijft Michel Schaeffer over zijn ervaringen als directielid. Hij was 14 jaren betrokken was bij dit succesvolle stukje Nederlands ondernemerschap. Nadat de oprichters van Bol.com wereldwijd de stekker uit het initiatief hadden getrokken, bleek alleen de Nederlandse tak in staat zelfstandig door te kunnen. Deze nuchtere jongens begonnen met het opstellen van hun gedroomde toekomst doelstelling. Tijdens de historische “Global Strategic Alignment Meeting” in Maastricht, eind 2003, wordt binnen een uur op de flip-over geschreven: “2015: 250 MILJOEN EURO OMZET, 5% EBITDA”.

 

Basis van succes

‘Dus je wilt zeggen dat dit de basis was van het succes van Bol.com vandaag?’, hoor ik je denken. Gelukkig zeg ik dat niet, maar kun je dat zelf lezen. Ik zal een paar opmerkelijke citaten uit het boek bespreken, die direct volgen op deze goal setting:

 

“Uiteindelijk heeft de meeting nog geen uur geduurd, een uur waarin we langs de randen van ons eigen voorstellingsvermogen zijn gelopen. Maar onze definitie van ‘succes’ stond vast. […] Hoewel succes nogal ver in de toekomst is gedefinieerd, voelen we vanaf dat moment de verplichting om ons doel te halen. Niet eens zozeer tegenover onze aandeelhouders, maar veel meer de morele verplichting tegenover elkaar. […] Niets houdt ons tegen om succesvol te zijn. Als we de tweehonderdvijftig miljoen euro niet halen, dan zal dat voelen als falen. We zijn het moreel verplicht. Aan onze klanten, onze collega’s en onszelf.

 

Helder inzicht

Zelden heb ik zo helder inzicht gekregen in de kracht van het stellen van doelstellingen. Laten we het even samenvatting:

  • In een uur stelden ze een doel op, dat ze alleen konden ontdekken door langs de rand van hun voorstellingsvermogen te lopen. Het opgestelde doel moet prikkelend, motiverend, uitdagend en op de rand van onrealistisch liggen. Als het doel te laag ligt brengt het de organisatie niet in een flow, komt er geen creativiteit los en blijft iedereen doen wat hij altijd al deed. Maar bij Bol.com kwam men erachter dat met de huidige aanpak deze doelstelling niet gehaald zou gaan worden en er rigoureus andere keuzes, moedige keuzes en grote stappen gezet moesten worden!
  • Als er geen droomdoel is opgesteld is er ook geen definitie van succes. Hoe kun je dan weten of je op de goede weg zit, hoe kan er dan voldoening zijn met behaalde resultaten, hoe kan er dan worden bijgesteld, als duidelijk wordt dat het doel niet behaald wordt zonder veranderingen?
  • Een team is niet een groep mensen die samen werken, een team ontstaat pas als een groep mensen samen een droomdoel omarmen en zich daardoor laten inspireren. Nu is het niet meer werken voor de baas, werken voor je salaris, of werken voor persoonlijk succes, maar werken gemotiveerd door dat droomdoel!

 

Grote daden

Een concrete stap die wordt gezet is om het personeelsbestand flink uit te breiden. Zo lezen we: “in minder dan twee jaar verdrievoudigen we ons personeelsbestand. Onze vaste kosten vliegen omhoog, maar onze overtuiging dat dit het juiste is om te doen is rotsvast”. Grote dromen vragen om grote daden!

 

Call to action

Ben jij geïnspireerd? Zet dan geen grote stappen, ga geen rare investeringen doen, voordat je ook de randen van je voorstellingsvermogen hebt bezocht! Neem daar dit weekend de tijd voor.

 

PS Ben je op zoek naar een boekhouder die precies weet hoe die jou bij moet staan in het bereiken van je droomdoel? Dan is CoinCare de juiste partner voor je. Wij staan niet op de rem, maar helpen je om je dashboard in te richten!


CoinCare website